Hoppa till innehåll

Regioner

Välj närmaste region och tryck på knappen.

Regionernas nyheter

Vad är Gruppträning?

Fotograf: Jonas Andersson 2016

Gruppträning består av en grupp med personer som tränar tillsammans med en instruktör som ansvarar för passets upplägg och musik. Musiken är en viktig del i gruppträningen, men det finns gruppträningspass där musik inte förekommer.

Ofta finns en kort beskrivning av alla pass som finns i föreningen. Många pass består av en uppvärmning, rörlighet och styrka, pulshöjning, nedvarvning och stretch.

Det finns pass där man också fokuserar enbart på styrka eller kondition, alternativt enbart danssteg osv. Du hittar ofta en förklaring till det pass du är intresserad av. 

 

Olika Gruppträningsinriktningar

Det finns mängder av olika träningsformer inom Gruppträningen med olika inriktningar. Här är några:

  • Gympa i olika intensiteter - från Komigång till Intensiv
    Mall Medelgympapass
  • Aerobic - dansaerobic, Afro, Funk, Latin Fusion, Dance Fusion med mera, danspassen innehåller oftast bara dansen i dess olika inriktningar och former och drivs av musikens karaktär. 
  • Styrkepass - EFIT -Effektiv, funktionell, intensiv träning, tuff styrketräning med redskap som du kan hitta i vanliga gympahallar, som ribbstolar, bänkar, ringar men också skivstång. EFIT kan man också träna utonomhus tex i en lekpark eller ute i skogen och använda stenar och stockar som träningsredskap.
  • Funktionell styrketräning - du använder nästan bara din kropp som styrketräning och jobbar med många muskelgrupper samtidigt i en rörlighet, balans och styrka, finns i lite olika former.
  • Gruppträning - styrka i grupp - här använder man ibland redskap som  hantlar, gummiband, gymstick, kettelbell, TRX-band, Flowing, sandsäckar och medicinbollar, steplådor, ja allt är möjligt - många kör också styrka i grupp som cirkelpass.
  • AMT - Avancerad Motorisk Träning - Träningen utförs ofta i en Gymnastiksal, med Gymnastikens redskap, bommar, ribbstolar, tjockmattor, plintar, bänkar - AMT kan köras då som ett cirkelpass.
  • Alla kan prova AMT
  • I AMT förekommer också volter som i AG -gymnastiken. Där man kör volter ska det också finnas någon som passar deltagaren.
  • Step - Här tränar du din uppvärmning, pulshöjning och styrka med hjälp av en stepbräda. Här finns både enkla och avancerade kombinationer på och över lådan.
  • Bosuboll - Bosu som betyder Both sides up, du kan alltså använda båda sidorna på bollen. För uppvärmning, pulshöjning,styrka och balans. Här är det fokus på balansövningar, från enkla övningar till avancerad balans,styrka och pulshöjningsövningar.
  • Yogapass - En lugnare rörelseform men rörelsemönstret i yogan kan ändå vara fysiskt krävande. I yogan övas även mental styrka. Här finns många olika yogaformer (ta del av information som din förening tillhandahåller) 
  • Pilates - Styrketräning även för dom underliggande musklerna, att med små övningar hitta rätt på muskler för att öka din styrka i kroppen och smidigheten. Se separat information.
  • Dans, funk och afropass - speciella stilar kring att röra sig till musik
  • Body mind - Lugna pass där fokus på passet är rörelse för mental styrka och balans. Kan även vara vara funktionella styrkeövningar i passet. 
  • Tai chi - Långsamma rörelser i olika serier med fokus på balans och mental styrka.
  • Boxpass - Mitsar och Pads används och vi markerar slag och kicksparkar i konditionen och utifrån ett motionsperspektiv.
  • Vattenträning - Gruppträning i bassäng är också populärt och inte minst för personer som av en eller annan anledning har svårt för att utöva träning på land.Övningarna görs i bassängen - upplägget är ofta - uppvärmning, rörlighet/styrka, pulshöjning och nedvarvning.

Uppdaterad Augusti 2016


Irene Samuelsson  |  Senast uppdaterad: 2016-08-26

Tillbaka

Ta ett steg bakåt

Gymnastikens årshjul

Huvudpartner

Huvudsponsor Stadium


Partner