Hoppa till sidans innehåll

Träna smart


Nyckelfaktor

Träna smart – en av Gymnastikförbundets nyckelfaktorer
 

Träna smart är ett begrepp som alla kan relatera till men det kan vara svårt att veta vad vi egentligen menar när vi ska beskriva det. Våra erfarna landslagsfysios har gett oss sin syn på begreppet utifrån ett idrottsmedicinskt perspektiv;

  • Sätt alltid god teknik först
  • Träna bara avancerade övningar när du är pigg och utvilad
  • Var noggrann med progressionen - alla steg är lika viktiga (se progressionsstege och tänk legobitar)
  • Uppvärmning och styrketräning är viktigt
  • Glöm inte grundfysen. Generell styrka och kondition. Sen kommer resten!
  • Vila vid smärta
  • Återgång till full idrott efter läkning, ej smärtfrihet

 Träna smart utifrån ett förbundsperspektiv;

Att träna smart handlar om att träna på rätt saker i rätt ålder, om att effektivisera träningen och om att anpassa träningen till utövarnas utveckling.  

1)     Att träna på rätt saker i rätt ålder görs bland annat genom att den långsiktiga träningen läggs upp med viss hänsyn till de fysiska utvecklingsfönstren (motorik/koordination, styrka, snabbhet, kondition) ger.

 2)      Tävlingsgymnastik i allmänhet, och visa tävlings‐ discipliner i synnerhet, kräver många timmars träning för perfektion. Genom att variera träningen, använda planering och periodisering, undvika onödigt många repetitioner, betona återhämtning och vidta andra åtgärder som idrottsforskningen pekar på kan verksamheten i hög utsträckning effektiviseras.  

 3)      Att ha tålamod och anpassa träningen i den fysiskt och psykiskt känsliga tillväxtåldern (ca 11‐15 år) är avgörande för att träningen kan bedrivas säkert och för att så många som möjligt ska stanna kvar i gymnastiken. Övningar, rörelser och träningsupplägg ska därför anpassas till individens utveckling. 

 Lästips!

Gymnastikförbundet hänvisar till boken; Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa prestation och individuell utveckling, av författarna Michail Tonkonogi och Helena Bellardini

Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom : för hälsa, prestation och individuell utveckling

Uppdaterad: 25 MAR 2019 14:35 Skribent: Kajsa Hägle
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Gymnastikförbundet Mitt
Idrottens hus Box 384
831 25 Östersund

Besöksadress:
Sollidenvägen 62 B
831 43 Östersund

Kontakt:
Tel: 0104764247, 0104764247
Fax: 063511705
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Scandic Catea logotyp Svedea logotyp LEG Logotyp unisport logo Folkspel logotyp Svenska Spel

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic