Hoppa till sidans innehåll

Pausgympa


Ta rörelsepauser med pausgympa

Vi inom Svensk Gymnastik har bestämt oss. Vi vill bidra till fler rörelsepauser under arbetsdagen! Därför har vi tagit fram ett antal pausgympafilmer som du kan använda dig av för att skapa rörelsepauser i din vardag. Filmerna är enkla och kan användas av de allra flesta.

 

Här kan du läsa mer om varför du behöver rörelsepauser.

Prova en pausfilm i taget, eller gör flera när du ändå är igång. Du väljer när och hur många. Vi rekommenderar en paus på förmiddagen och en på eftermiddagen!

Pausgympa med Blossom

För att ytterligare inspirera till en förbättrad vardagshälsa har Gymnastikförbundet tillsammans med Blossom Tainton-Lindqvist gjort fem program för rörelsepauser. Testa dem här!

Flow
Skön rörelseträning med vridningar för hela kroppen och vi sträcker ut baksida lår.

Flex 
Här ökar vi rörligheten i nacke, bröstrygg, midja, bål och fötter.

Stabil 
Här fokuserar vi på rörelser i höften och vi stärker vår core och balans.

Stark
Här tränar vi styrka för både ben, mage och armar. Du behöver en stol.

Balans
Här är vår lugna rörelsepaus – Alla mår vi gott av att stilla oss lite och ha lite tid för andningsövningar och lite massage för sin egen skull – vi avslutar i barnets viloposition. En kudde kan vara bra att ha.

Uppdaterad: 12 FEB 2019 15:27 Skribent: Irene Samuelsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Gymnastikförbundet Mitt
Idrottens hus Box 384
831 25 Östersund

Besöksadress:
Sollidenvägen 62 B
831 43 Östersund

Kontakt:
Tel: 0104764247, 0104764247
Fax: 063511705
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic