Hoppa till sidans innehåll

Det är inne att träna ute!


Träna utomhus är en stark trend som håller i sig. 
Tillsammmans med våra utbildare Malin och Jaime har vi några exempel på enkla men tuffa övningar som är kul att träna utomhus. Du kan börja när du vill och träna en kort eller längre stund.

Värm upp genom att gå, jogga, intervall gå i trappor eller springa. Du kan använda bänkar, trappor, små eller stora stenar, lekparker, bryggor och vad du hittar, där du bor. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Tag vara på våren, sommaren och hösten genom att vara mer utomhus med kompisar, familjen eller din förening. 

 Malin startar med en skön uppvärmning i ett soligt Falun..

Jaime värmer upp med jättekliv i markposition 

Malin greppar en sten och går upp och ner på en brygga.
Pulshöjning samt styrka för armar, bål och ben. 

Malin fortsätter att träna styrka för framsida armar med stenen som tyngd. 
Balansera på ett ben kan man göra samtidigt.    

Malin kastar sten bakåt..

Malin  har hittat en lekpark - gungor är bra redskap för att träna stående roddövning.
Du stärker bål, armar, bröstrygg och bröstmuskulatur. 

Jaime är också i lekparken och har hittat en klätterställning där han tränar hängande benlyft. Stärker höftböjarmuskeln och magen främst. Det blir statisk träning för armar och bröstrygg.

 

Hängande vindrutetorkaren - Benlyft till sidan. Mage och rygg, statiskt träning för armar och rygg.

 

Jaime arbetar med en magövning i balans, roterar till båda sidorna med tung sten som vikt. Du stärker rygg och mage i första hand. Bra balansövning på köpet. Krumma ryggen lite, så du inte svankar.

 


Malin är tillbaka på bryggan och gör arm-puschup på tå. 
Stärker bröstmusklerna och armarna i första hand - bra styrketräning för hela bålen.

Konditionsträning med tuffa upp och ner hopp på bryggan. Gör fler än 10 och du får en bra pulshöjning och blir skönt trött. Det är helt ok att göra tre också. 

 

Stå på händerna mot vägg som Viktor gör. Styrka och balans.
Gå steg för steg upp mot väggen tills du står upprätt. 

 

Efter alla dessa övningar är det hög tid att ta en vilopaus på gräsmattan!  

 

Uppdaterad: 12 FEB 2019 15:37 Skribent: Irene Samuelsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Gymnastikförbundet Mitt
Idrottens hus Box 384
831 25 Östersund

Besöksadress:
Sollidenvägen 62 B
831 43 Östersund

Kontakt:
Tel: 0104764234, 0104764247
Fax: 063511705
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Scandic Catea logotyp Svedea logotyp LEG Logotyp unisport logo Folkspel logotyp Svenska Spel

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic