Hoppa till sidans innehåll
Foto: Jonas Andersson

Gruppträning


Gruppträning innebär att en grupp med personer tränar tillsammans med en instruktör som ansvarar för passets upplägg och musik.

Det finns mängder av olika träningsformer inom Gruppträning och träningsgymnastik med olika inriktningar. Här är några:

  • Gympa i olika intensiteter - Exempelvis lätt, medel, intensiv.
  • Aerobic - är ett effektivt sätt att träna kondition och koordination genom att bygga ihop olika stegkombinationer till en rolig koreografi.
  • Styrkepass EFIT (Effektiv, Funktionell, Intensiv Träning) är tuff styrketräning med redskap som du kan hitta i vanliga gympahallar, som ribbstolar, bänkar, räck, ringar, men också skivstång. EFIT kan man också träna utomhus och använda stenar och stockar som träningsredskap.
  • Funktionell styrketräning - du använder nästan bara din kropp som vikt och jobbar med många muskelgrupper samtidigt i rörlighet, balans och styrka.
  • Styrka i grupp -  här använder man ofta redskap som hantlar, gummiband, skivstång, gymstick, kettelbell, TRX-band, Flowing, sandsäckar, medicinbollar, steplådor. Många kör också styrka i grupp som cirkelpass. Exempel på styrkepass
  • HIIT- HIIT-passen är högintensiva intervallpass i 30- minuters format eller längre som innehåller begreppen HIIT styrka, HIIT-puls, HIIT-spänst och HIIT-core.
  • AMT - Avancerad Motorisk Träning - AMT är ett nytt träningskoncept som kombinerar gymnastikens grundträning med intensiv cirkelträning. Man tränar koordination och kroppskontroll, styrka och kondition, rörlighet och spänst - på en och samma gång. I AMT får man också träna på utvalda gymnastiska övningar. 
  • Vuxengymnastik - Är träning som efterfrågas i många av våra föreningar och bygger på att man som vuxen tränar gymnastik med det redskap som finns i en gymnastiksal. Liknar både AMT och EFIT, men kan se lite olika ut i olika föreningar. Byggs ofta upp som stationsträning.
  • Step - Här tränar du din kondition och styrka med hjälp av en stepbräda. Här finns både enkla och avancerade kombinationer på och över stepbrädan.
  • Yogapass - En lugnare rörelseform men rörelsemönstret i yogan kan ändå vara fysiskt krävande. I yogan övas även mental styrka. Här finns många olika yogaformer. 
  • Pilates - Är styrketräning, stabiliseringsträning och smidighetsträning. Alla övningar är utformade för att stärka hela kroppen och syftar till att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp. 
  • Danspass - Olika dansstilar såsom; Afro, Funk, Lation Fusion, Dance Fusion. Se film från afrodanspass här.
  • Body mind - Lugna pass där fokus på passet är rörelse för mental styrka och balans. Kan även vara funktionella styrkeövningar i passet. 
  • Boxpass - Mitsar, handskar och pads används och vi markerar slag och kicksparkar i olika sekvenser och utifrån ett motionsperspektiv. Se film från ett Box-pass här.
  • Vattenträning - Gruppträning i bassäng är också populärt och inte minst för personer som har svårt för att utöva träning på land.
  • Seniorgympa -Träningen anpassas utifrån målgruppen. Vi utesluter hopp, snabba byten, avancerad koreografi, etc. Istället är fokus på att träna kondition, styrka och balans.  se film från ett pass här.

Gymnastikförbundet Sydost arrangerar årligen flera Gruppträningsubildningar för föreningsledare. För att se aktuella gruppträningsbildningar, välj fliken Utbildning och sedan utbildningskalender.

 

Uppdaterad: 19 JUN 2017 09:34 Skribent: Liselotte Lindahl
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Gymnastikförbundet Sydost
Box 3098
350 33 Växjö

Besöksadress:
Hejargatan 7
350 33 Växjö

Kontakt:
Tel: 0470-21313
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

Stadium Pensum logotyp Vera Sport logotyp Scandic Catea logotyp Svedea logotyp LEG Logotyp unisport logo Folkspel logotyp Svenska Spel

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic