Så påverkar alkohol din träning

2014-01-29

Enligt den kunskapsöversikt som tre forskare på GIH har sammanställt kan den fysiska prestationsförmågan i vissa fall vara nedsatt i mer än 60 timmar efter alkoholintag. – Koordination, koncentration och reaktionsförmåga påverkas mest negativt av alkoholkonsumtion, vilket medför att skaderisken ökar, framför allt i samband med trötthet, säger Mikael Mattsson, lektor och en av författarna.

De negativa effekterna av alkohol i kombination med idrott kan variera väldigt mycket beroende på individ och typ av idrott. En låg eller måttfull alkoholkonsumtion ger liten eller i princip ingen negativ inverkan på själva träningseffekten. En högre konsumtion däremot minskar möjligheten att exempelvis bygga muskler genom att de uppbyggande hormonerna hämmas efter alkoholintag. Trots att alkoholen lämnat kroppen dagen efter så finns det fortfarande effekter kvar som påverkar prestationsförmågan negativt. 
– Dessa försämringar är större om man dessutom utsätts för störmoment, till exempel ljud från publiken. Denna effekt kan ha stor påverkan i lagbollsporter, där man snabbt behöver fatta beslut om vem man ska passa till samtidigt som publiken hejar på, säger Mikael Mattsson.

Den omfattande kunskapsöversikten behandlar också studier ur ett psykologiskt och socialt perspektiv samt vad som påverkar ungdomar att dricka. Studier från framförallt engelsktalande länder visar att det råder ett relativt starkt samband mellan idrottsligt deltagande och hög alkoholkonsumtion, även om sambandet är komplext och varierar med faktorer som nivå på idrott, kön och etnicitet.

Alkoholkonsumtionen hos idrottare är, generellt sett, lägre under tävlingssäsong, men fester med intensivt drickande är vanligare bland idrottsstudenter än de som inte idrottar. Forskningsresultaten visar även att idrottare som är sponsrade av alkoholaktörer, som bryggerier, pubar och restauranger, riskerar att öka sin alkoholkonsumtion, speciellt om de upplever att de är manade av sponsorerna att konsumera deras produkter. Risken är större om det är en manlig idrottare.

Initiativet att ta fram en kunskapsöversikt kommer från RF och IQ som hoppas att rapporten ska leda till en ökad medvetenhet och eftertanke vad gäller alkohol och idrott.
– Det har funnits en efterfrågan av en samlad bild när det kommer till alkohol och träning. Med denna kunskapsöversikt kan vi förhoppningsvis slå hål på några av de myter som finns kring träning och alkohol och istället utgå från vad forskningen faktiskt säger, säger Magnus Jägerskog, vd IQ.

Här finns kunskapsrapporten Alkohol och idrott att ladda ner.


Jonas Juhl Christiansen

Tillbaka

Ta ett steg bakåt

Senaste nytt

Så påverkar alkohol din träning

Enligt den kunskapsöversikt som tre forskare på GIH har sammanställt kan den fysiska prestationsförmågan i vissa fall vara nedsatt i mer än 60 timmar efter alkoholintag. – Koordination, koncentration och reaktionsförmåga påverkas mest negativt av alkoholkonsumtion, vilket medför att skaderisken ökar, framför allt i samband med trötthet, säger Mikael Mattsson, lektor och en av författarna. »

SweGym i Umeå 23 november 2013

Prova på ett roligt "mini-EUROGYM" i Umeå 23/11. Inspiration, workshops och uppvisningar är i fokus när det andra SweGym genomförs detta året. Läs mer i inbjudan som du når via länken. Anmälan senast 28 oktober, så snabba ryck. Och du.. Det är GRATIS att medverka! »

ZZzzZzZZz...

Som du kanske märkt händer det inte mycket på Flickis.se. Det har sin anledning, sidan sover nämligen. Gymnastikförbundet ser över andra alternativ och funderar så det knakar. Under tiden låter vi sidan sova ostörd.. Idéer eller något du gärna bidrar med? Skicka ett mail jonas.juhl@gymnastik.se direkt. »