Hoppa till sidans innehåll

Träna smart


Träna smart - Nyckelfaktor

Träna smart – en av Gymnastikförbundets nyckelfaktorer
 

Träna smart är ett begrepp som alla kan relatera till men det kan vara svårt att veta vad vi egentligen menar när vi ska beskriva det. Våra erfarna landslagsfysios har gett oss sin syn på begreppet utifrån ett idrottsmedicinskt perspektiv;

  • Sätt alltid god teknik först
  • Träna bara avancerade övningar när du är pigg och utvilad
  • Var noggrann med progressionen - alla steg är lika viktiga (se progressionsstege och tänk legobitar)
  • Uppvärmning och styrketräning är viktigt
  • Glöm inte grundfysen. Generell styrka och kondition. Sen kommer resten!
  • Vila vid smärta
  • Återgång till full idrott efter läkning, ej smärtfrihet

 Träna smart utifrån ett förbundsperspektiv;

Att träna smart handlar om att träna på rätt saker i rätt ålder, om att effektivisera träningen och om att anpassa träningen till utövarnas utveckling.  

1)     Att träna på rätt saker i rätt ålder görs bland annat genom att den långsiktiga träningen läggs upp med viss hänsyn till de fysiska utvecklingsfönstren (motorik/koordination, styrka, snabbhet, kondition) ger.

 2)      Tävlingsgymnastik i allmänhet, och visa tävlings‐ discipliner i synnerhet, kräver många timmars träning för perfektion. Genom att variera träningen, använda planering och periodisering, undvika onödigt många repetitioner, betona återhämtning och vidta andra åtgärder som idrottsforskningen pekar på kan verksamheten i hög utsträckning effektiviseras.  

 3)      Att ha tålamod och anpassa träningen i den fysiskt och psykiskt känsliga tillväxtåldern (ca 11‐15 år) är avgörande för att träningen kan bedrivas säkert och för att så många som möjligt ska stanna kvar i gymnastiken. Övningar, rörelser och träningsupplägg ska därför anpassas till individens utveckling. 

 Lästips!

Gymnastikförbundet hänvisar till boken; Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa prestation och individuell utveckling, av författarna Michail Tonkonogi och Helena Bellardini

Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom : för hälsa, prestation och individuell utveckling

 

Uppdaterad: 07 MAJ 2018 14:05 Skribent: Åsa Ekdahl
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic