Hoppa till sidans innehåll

Seniorträning


Vad är seniorträning?

Vi inom gymnastiken säger ibland träning för seniorer, seniorgympa, eller seniorträning.

Egentligen handlar det om vilken gruppträning som helst, men mer anpassad för lite äldre personer eller personer som inte är så vana vid att träna, eller personer som inte tränar lika mycket längre.

Alltså fungerar nästan vilket pass som helst – fast på en enklare eller lättare nivå.
Det ser självklart lite olika ut på ett pass för 65 år och 85 år – där kan det skilja en del i intensitet och styrka.

Att vara senior idag menar vi de personer som slutat att arbeta och är mer lediga om dagarna.

Fler och fler seniorer tränar ändå mer idag än man gjorde förr, dels är det många som är vana att träna och fortsätter med det. Dels talas det mycket om träning för äldre i vårt samhälle idag. 

Det finns många nivåer på äldre personer;
Många vill träna mycket och ofta, en del vill träna som förut fast på en lättare nivå, några vill träna fast inte lika ofta. Det finns givetvis fler målgrupper. 
Det gäller för oss föreningar och ledare att ha ett varierat utbud så att vi kan locka många inom målgruppen.   

Det finns många rapporter idag som visar att det går att bromsa åldrandet och behålla ett gott minne.
Äldre personer svarar bra på träning och det är mycket viktigt att träna som äldre, för att;  

hålla sig i bra form, minska antalet fallolyckor, orka med sin vardag, klara sig själv och lite till, och inte minst behålla minnet i god vigör. 

Det visar sig också att man som äldre både kan bli starkare, rörligare och bibehålla minnet och vara igång som tidigare i livet. 

Det klart att det kostar lite i tid och ansträngning - Du behöver hålla igång med både konditionsträning, styrka och rörlighet några gånger i veckan. Men det är det väl värt! All vardagsträning räknas också. 

Från ett socialt perspektiv är det också viktigt. Du träffar nya och gamla vänner och fikastunden efter träningen blir dubbelt så rolig och blir lika viktig som själva träningen. Gott självförtroende följer också med en bra och tränad kropp och knopp. 

Idag har vi en speciell utbildning som vi kallar Seniorträning och den är på 1,5 dag där vi försöker inspirera i flera program och vi berättar brett om hur träning kan se ut på lite äldre dagar.

Vi har några lite mer anpassade program som:

  • Lätt och Lagom gympa
  • Cirkelstyrka för mogna vuxna och seniorer
  • Sittande /stående gympa
  • Förslag på uteträning

Klicka här för att se en exempelfilm i seniorgympa.

Gymnastikförbundet tycker också att vuxna och seniorer är en viktig grupp. Kan vi vara med och bidra med bra träning och öppna upp nya grupper för seniorer i våra föreningar så blir vi extra stolta och glada.
Vi har plats i våra föreningar för många fler som vill träna gruppträning. 

Vi ses på gympagolvet! 

Uppdaterad: 17 AUG 2018 15:07
Skribent: Irene Samuelsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKBUTIKEN

Webbshop

PARTNERS

Stadium Pensum logotyp Vera Sport logotyp Scandic Catea logotyp Svedea logotyp LEG Logotyp unisport logo Folkspel logotyp Svenska Spel

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Scandic