Hoppa till sidans innehåll

Svensk Gymnastik - inte bara i Sverige

27 MAJ 2020 10:15
Svenska gymnasterna som bor utomlands: Vi har inte tränat på över 50 dagar!
Här är deras tips på hur motivationen och formen kan hållas igång.
  • Skapad: 27 MAJ 2020 10:15

Jessica Castles, Bella Trejo och Kristina Undheim. Tre svenska landslagsgymnaster som alla just nu bor utomlands. Att Coronapandemin påverkat våra verksamheter här hemma har vi märkt. Men hur ser det egentligen ut ute i världen för våra gymnaster?

 

Stora skillnader i England jämfört med Sverige

Jessica, 18 år och tillhörande Heathrow Gymnastics Club i England, tävlar också för Eskilstuna Gymnastikförening. I den lilla staden Fleet där Jessica också är född har anpassningarna till coronaläget varit enorma.

 

- Den 27:e mars gick landet in i total lockdown. Allt stängde, inklusive skolorna. Tränarna hade detta på känn redan veckan innan så vi fick tillstånd att ta hem hjälpredskap från gymmet som vi sen kunde använda hemma, säger Jessica.

 

Jessica på VM 2019. Foto: Filippo Thomasi.

 

Redan dagen efter var föreningen igång med kondition och styrka via en app. Det har de också använt sig av sedan dess. Två timmar åt gången fem dagar i veckan tränar gymnasterna i hemmet via denna app. En gång i veckan hålls ett balettpass i appen.

 

- Som tur är så har vädret varit kanonbra så vi har kunnat göra det allra mesta utomhus. Alla i elitgruppen har airtracks och golvbommar hemma också så vi kör även övningar på dem såklart, säger Jessica.

  

 

Skillnaderna mot de svenska reglerna är stora. Fram till förra onsdagen har det varit ett utegångsförbud så det är enbart under den senaste veckan som det nu är tillåtet att lämna hemmet i mer än en timme om dagen för att exempelvis jogga, cykla eller promenera. Ensam. Bara de som behöver jobba för Coronas skull (exempelvis de inom sjukvården) har fått röra sig ute. Annars har man bara fått handla mat och medicin och sedan gå raka vägen hem. Nu får man lov att träna hur mycket man vill utomhus men med maximalt en kompis. Vissa affärer har öppnat med strikta restriktioner om social distans och de som absolut inte kan arbeta hemma har fått börja jobba igen.

 

- Jag tror att det är jätteviktigt att verkligen fortsätta att hålla igång, oavsett hur strikta restriktionerna är. Köra styrka och träna kondition hemma om man inte har andra alternativ. Det är en tuff tid för alla och jag tror att om man kan se till att hålla igång under tiden så minskar nog också risken att dippa i motivation när man kommer tillbaka till hallen och ska hitta formen igen efter så lång tid, säger Jessica.

 

Kristina testar nya aktiviteter i Kanada

Kristina, 17 år och tävlar för Stockholm Top Gymnastics, är född och uppvuxen i Kanada.

Kristina Undheim svenska landslaget i kvinnlig artistisk gymnastik.

 

- Här har alla hallar hållits stängda sedan i mars. Jag har tränat hemma själv en del och min tränare har precis börjat med onlinebaserad träning som fokuserar på styrka, kondition och flexibilitet. Några dagar i veckan har vi också balett på samma sätt. I Alberta, där jag bor, har allt utom mataffärer fortfarande stängt. Man får gå ut så länge man håller ett avstånd på minst två meter till andra människor men det finns rekommendationer som säger att man helst ska undvika att gå ut, säger Kristina.

 

För att behålla form och motivation lägger hon tid och energi på att planera upp sin tid och sätta en plan med den träningen hon gör på egen hand. När det väl är dags att återvända till hallen, då vill hon vara förberedd och i form. Hon skriver upp sitt schema, och bockar av varje steg som blir avklarat.

 

 Vilket handstående!

 

Senast Kristina var i skolan var den 13:e mars. Efter det har all undervisning skett online. Restauranger och affärer ska så smått börja öppna men med strikta restriktioner.

 

- Jag tror att det är viktigt att prova lite nya aktiviteter under en sån här tid. Cykla, springa eller yoga till exempel. Jag har till och med provat lite andra sporter med mina bröder, så som amerikansk fotboll och baseball. Det behövs nu för att få lite variation och för att det inte ska bli för monotont och tråkigt, säger Kristina.

 

Yoga är kanske det som Kristina fastnat för mest bland allt nytt.

 

- Det är kul! Jag kan genom gympan ge mig på de lite svårare övningarna och testa om jag klarar dem. Det hjälper mig också att hålla mig lugn och lite mer positiv med allt som händer kring viruset och osäkerheten om när vi kan få börja träna igen, säger Kristina.

 

Vidare tipsar hon om Youtube eller Instagram och alla de tusentals träningspass som finns upplagda och bara är att hänga med på. Men kanske det viktigaste av allt, det är kontakten.

 

- DET är verkligen ett tips. Får du inte träna i hallen och träffa dina lagkamrater och träningskompisar – se till att verkligen hålla kontakten via telefon och sociala medier. Det är jätteviktigt att fortsätta vara en del av gemenskapen i gymnastiken och jag tror att man själv behöver se till att den tråden inte kapas, säger Kristina.

 

Utomhusträning i USA

Bella är 17 år, bor i USA och tränar för föreningen Airborne. När hon är hemma tävlar hon för All Star Gymnastics.

Bella Trejo på bommen under EM 2019. Foto: Tomasz Jastrzebowski / Foto Olimpik

 

- Den 17:e mars stängdes allt så det är över 50 dagar sedan som vi var i gympahallen, säger Bella.

 

Restriktionerna säger att man endast får åka hemifrån om det är ett absolut nödvändigt ärende. Det är också tillåtet att motionera i närheten av bostaden.

 

- Jag har en otrolig tur ändå. Jag bor nära ett naturområde med mycket berg så jag har tillgång till bra slingor för konditionsträning. Vi har också haft ett fantastiskt väder som tur är så det har gått jättebra att träna styrka och flexibilitet utomhus, säger Bella.

 

Bellas bästa tips för att hålla motivation och form igång är att ta en dag i taget och verkligen fokusera på kropp och själ.

 

- Gymnaster är inte vana att vara lediga men för många av oss är det här faktiskt värdefull vila för kroppen. Jag tror att det är viktigt att försöka träna på olika sätt så jag har testat det mesta nu. Spinning, yoga, hiking, styrketräning, HIIT och så vidare. Det här är ju självklart inte hur jag hade trott att tävlingssäsongen 2020 skulle se ut. Men nu när den gör det så tror jag att vi alla aktivt kan välja att göra det bästa av situationen, säger Bella.

 

Text: Ia Wikås

Skribent: Lotta Darlin
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKSHOPPEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Lillsved