Hoppa till sidans innehåll

Motivation och kunskap är viktiga nycklar i rörlighetsträning

01 APR 2020 10:19
Att vara rörlig är en aspekt inom gymnastiken och därför är stretch en viktig del av träningen. Men hur bedrivs en effektiv och säker rörlighetsträning?
  • Uppdaterad: 01 APR 2020 10:19

Den frågan ställdes till Gymnastikförbundets medicinska expertgrupp och det supportteam som finns kring medicinska frågor. Svaret från dessa experter mynnade ut i Gymnastikförbundets rekommendationer för stretch. Åsa Ekdahl, medicinsk koordinator på Gymnastikförbundet, har lett arbetet som nu är i mål.

 

Varför har detta material tagits fram?

- Vi har fått ett antal frågor från verksamheten, främst från den artistiska och rytmiska gymnastiken där de vill ha stöd i hur den här träningen ska gå till, och då ville vi såklart bidra med den kunskapen, berättar Åsa.

 

Åsa Ekdahl, medicinsk koordinator på Gymnastikförbundet. 

 

Arbetsgruppen har tagit fram en skrift som innehåller en allmän del kring rörlighet och en del med specifika råd. I den andra delen ges förslag på hur träningen ska gå till och några ” do's and don'ts”.  Materialet innehåller inte några specifika övningar utan det är metoden för stretch som är viktig. Rekommendationen har stämts av gentemot ett framtaget material från British Gymnastics och tankar från professor Keith Russell University of Saskatchewan.

 

Material för aktiva och ledare

Materialet är skrivet för aktiva och deras ledare och tanken är att det kan hjälpa till i rörelseträningen. För gymnasterna handlar det om att ta till sig kunskap om varför den är viktig, hur stretchen ska gå till och att de alltid känna att de har full kontroll över de olika övningarna och när som helst kan avbryta dem. För ledarna handlar det mycket om att de ska ta till sig vikten av att skapa motivation kring träningen och undvika situationer och beteenden som inte hör hemma i Svensk Gymnastik. Men det finns också handfasta tips om hur länge och hur ofta rörlighetsträningen bör genomföras.

 

- Det finns risker med rörlighetsträning om den inte bedrivs på rätt sätt, särskilt bland unga som fortfarande växer. Just därför är det så viktigt att vi är tydliga med vad som gäller, då en stor målgrupp inom gymnastiken är unga individer, avslutar Åsa.

 

Läs rekommendationen för stretch här

Skribent: Lotta Darlin
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKSHOPPEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Lillsved