Hoppa till sidans innehåll

Nya sätt att träna och motivera sig under Coronapandemin

25 MAJ 2020 14:08
Cassandra Pettersson och Alva Svennbeck är två av gymnasterna i det svenska landslaget i rytmisk gymnastik. Medan Coronapandemin härjar vidare för fullt försöker de tillsammans med tränare och förbundskapten att hålla motivation och träning uppe.
  • Uppdaterad: 25 MAJ 2020 14:08

När alla mål de satt upp, resor de sett fram emot och tävlingar de planerat för rubbas är det inte så konstigt att man faller in i en svacka. Kanske får man en liten dipp i motivationen och behöver ta nya tag. Exakt det hände Cassandra.  

 

Cassandras råd om motivationen tryter i Coronadeppen – prata med dina tränare, bryt mönster och våga prova nya strategier och träningsformer! 

 

- Jag hade en riktigt bra dialog med mina tränare. Jag gjorde om. Istället för att bara komma till hallen av ren vana så började jag simma, tränade på gym, tränade kondition ute och bara något enstaka gymnastikpass. Skulle jag stått i gympahallen 3,5 timme varje dag och låtsas som att allt var som vanligt så hade det inte gjort mig gott. Jag tror att man inte behöver vara så låst i att allt måste vara 100% gymnastik. Man kan träna annat ett tag och ändå bli bättre på gympa, säger Cassandra.  

 

Det gäller att se det positiva

Landslagstränaren och förbundskaptenen Katja Samsonova vittnar om en chock som gymnasterna hamnade i.  

 

-Jag tror det blev en urladdning för gymnasterna både mentalt och fysiskt. Efter att ha varit fullt upptränade till NM blir det en naturlig mental avslappning och då kom även beskedet att alla tävlingar är inställda. Men det gäller att se det positiva - nu finns det möjlighet att träna mycket grundfysik - bygga upp styrka och kondition, samt fokusera på att läka skador. Innan man förstod allvaret i det hela så skojade vi nästan om att NM skulle bli den sista tävlingen. När det sen faktiskt hände så blev det nog en chock rakt in i verkligheten som var svår att hantera, säger Katja.  

 

Nu väljer också gymnasterna att fokusera på mer RG-specifika träningsdelar som annars lätt blir något bortprioriterade under tävlingssäsongen. Det kan handla om balett, redskapsteknik, balansträning, flexibilitetsträning och så vidare. Även komponering av nya program med fokus på artisteri och även öka sina teoretiska kunskaper inom reglementet.  

 

- Jag hoppas att gymnasterna och deras tränare ser dessa fördelar och kan hitta motivation i att få ny kunskap och nya lärdomar! Så att när tävlingarna sätter igång är vi tillbaka ännu starkare än innan, säger Katja. 

 

Ny energi i hallen och framflyttade målbilder

Efter att ha testat det mesta är Cassandra nu tillbaka i hallen med ny energi, ny motivation och redo att köra! I hallen finns tydliga regler om handhygien och renhållning, kroppskontakt undviks och en stor försiktighet råder men i övrigt pågår träningen som vanligt.  

 

Både Alva och Cassandra tränar minst ett pass i veckan utomhus. Här kan du se hur det kan se ut! 

 

- Just nu tränar jag fyra gymnastikpass i veckan, ett pass utomhus och fyra pass på gymmet. Nio pass totalt varje vecka men med stor variation. Nu är siktet inställt på att plocka hem guldpokalen på SM i höst och för det är jag väldigt motiverad. Jag har verkligen hittat glöden igen nu, säger Cassandra.  

 

- Vi tränar max två timmar i hallen per dag. Resten av träningen är antingen utomhus eller hemma via en app. Vi har nu avbrutit tävlingssäsongen och påbörjat en uppbyggnadsfas. För mig betyder det en tid där jag tränar på att bli bättre på det jag redan kan och samtidigt har möjligheten att lära mig nya saker, säger Alva.  

 

Alva förklarar att målen inte är borta. De är bara framskjutna. Men de finns där. Lika starka och aktiva som innan pandemin.  

 

- Jag försöker se det från den ljusa sidan. Målen är kvar och nu när det är lite längre tid på dem så har jag tid att verkligen bygga upp mig, lära mig det jag vill och vara mitt bästa när det väl gäller. Det kommer nya tävlingar och då vill jag vara riktigt bra förberedd, säger Alva.  

 

Att inte kunna träna alls i hall vet tjejerna är en verklighet för många andra där ute.  

 

- Jag förstår att det kan vara svårare att motivera sig då. Mitt tips är att försöka träna med någon med distans. Man kan träna ute eller genom appen så som vi gör. Men välj någon som själv har en motivation i sporten som start. Det gjorde jag då jag behöver någon som pushar mig och det hjälpte massor. Det är också kul att det kommit en massa utmaningar på Instagram och sociala medier som man kan prova, avslutar Alva.  

 

 

Text: Ia Wikås

Skribent: Lotta Darlin
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKSHOPPEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Lillsved