Alla arbetsgivare som anställer personal är skyldiga att följa arbetsmarknadens lagar och avtal.
Rent generellt rekommenderar vi arbetsgivare inom idrottsrörelsen att bli medlem i arbetsgivarorganisationen Arbetsgivaralliansen, likväl som vi rekommenderar den anställde att bli medlem i Unionen . I bägge fallen är det de organisationer som är ”experter” inom respektive område, i syfte att stödja, hjälpa och företräda i förekommande fall.
Ett annat generellt råd är att alltid teckna anställningsavtal som innefattar kollektivavtal för berört område (i vårt fall kollektivavtal mellan Arbetsgivaralliansen och Unionen). I kollektivavtalet finns det mesta reglerat som angår både arbetsgivaren och arbetstagaren.
Arbetsgivaransvaret innebär att föreningens styrelse tar ansvar även ur ett arbetsrättsligt perspektiv och ska följa medbestämmande lagen (MBL) och lagen om anställningsskydd (LAS). Styrelsen är även ansvarig för att arbetsmiljölagen (AML) följs.
Ny regel gällande arbetsgivardeklaration
Skatteverket inför den 1 januari 2019 en ny regel gällande redovisning av arbetsgivaravgifter:
Vi påminner om att från och med januari 2019 ska föreningen som är arbetsgivare och betalar arbetsgivaravgifter redovisa utbetalningar och skatteavdrag per betalningsmottagare varje månad i arbetsgivardeklarationen. Detta kallas arbetsgivardeklaration på individnivå. Det innebär att du i januari 2020 inte ska lämna dessa uppgifter i den årliga kontrolluppgiften.
Idrottsföreningar som inte redovisar arbetsgivaravgifter eller gör skatteavdrag utan endast lämnar kontrolluppgift för t.ex. idrottsutövare behöver inte lämna arbetsgivardeklaration på individnivå utan kan fortsätta lämna kontrolluppgift en gång per år.
För inkomståret 2018 lämnar du kontrolluppgifter som vanligt senast 31 januari 2019.
Mer info gällande idrottsföreningar
Läs mer om den nya regeln på Skatteverket
Läs mer:
Medlem i en arbetsgivarorganisation - så funkar det
Checklista för idrottens arbetsgivare
Mer om arbetsgivaransvaret