Hoppa till sidans innehåll

Seniorträning


Vad är seniorträning?

Vi inom gymnastiken säger ibland träning för seniorer, seniorgympa, eller seniorträning.

Egentligen handlar det om vilken gruppträning som helst, men mer anpassad för lite äldre personer eller personer som inte är så vana vid att träna, eller personer som inte tränar lika mycket längre.

Alltså fungerar nästan vilket pass som helst – fast på en enklare eller lättare nivå.
Det ser självklart lite olika ut på ett pass för 65 år och 85 år – där kan det skilja en del i intensitet och styrka. Det skiljer sig givetvis också för den som tränat regelbundet hela livet, eller en person som är nybörjare. Självklart är det då grupp och individanpassning som gäller. 

Att vara senior idag menar vi de personer som slutat att arbeta och är mer lediga om dagarna.

Fler och fler seniorer tränar ändå mer idag än man gjorde förr, dels är det många som är vana att träna och fortsätter med det. Dels talas det mycket om träning för äldre i vårt samhälle idag. 

Det finns många nivåer på äldre personer;
Många vill träna mycket och ofta, en del vill träna som förut fast på en lättare nivå, några vill träna fast inte lika ofta. Det finns givetvis fler målgrupper. 
Det gäller för oss föreningar och ledare att ha ett varierat utbud så att vi kan locka många inom målgruppen.   

Det finns många rapporter idag som visar att det går att bromsa åldrandet och behålla ett gott minne.
Äldre personer svarar bra på träning och det är mycket viktigt att träna som äldre, för att;  

hålla sig i bra form, minska antalet fallolyckor, orka med sin vardag, klara sig själv och lite till, och inte minst behålla minnet i god vigör. 

Det visar sig också att man som äldre både kan bli starkare, rörligare och bibehålla minnet och vara igång som tidigare i livet. 

Det klart att det kostar lite i tid och ansträngning - Du behöver hålla igång med både pulshöjning, styrka och rörlighet några gånger i veckan. Det kan du också göra i din vardagsträning med hjälp av trappor, snabba promenader och styrka med redskap du har hemma. Den träning du får hos oss i föreningen blir ju en bra allsidig träning som är väl sammansatt av utbildade ledare, samt att du träffar dina träningskompisar och det kan vara väldigt motiverande och kul.  

Kanske blir det en social fikastund efter träningen med vänner, som ytterligare stärker både välbefinnande och självförtroende med en bra tränad kropp och knopp. 

För dig som vill leda träning för seniorer har vi en speciell utbildning som vi kallar Seniorträning och den är på 1,5 dag, där vi försöker inspirera i flera program och berätta övergripande om träning på äldre dagar. 

Vi har några lite mer anpassade program som du kan köpa i Gymnastikshoppen:

  • Lätt och Lagom gympa
  • Cirkelstyrka för mogna vuxna och seniorer
  • Sittande /stående gympa
  • Förslag på uteträning

Klicka här för att se en exempelfilm i seniorgympa.

Gymnastikförbundet tycker också att vuxna och seniorer är en viktig grupp. Kan vi vara med och bidra med bra träning och öppna upp nya grupper för seniorer i våra föreningar så blir vi extra stolta och glada.
Vi har plats i våra föreningar för många fler som vill träna gruppträning. 

Vi ses på gympagolvet! 

Uppdaterad: 12 FEB 2019 15:27 Skribent: Irene Samuelsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Gymnastikförbundet Mitt
Idrottens hus Box 384
831 25 Östersund

Besöksadress:
Sollidenvägen 62 B
831 43 Östersund

Kontakt:
Tel: 0104764247, 0104764247
Fax: 063511705
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKSHOPPEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Lillsved