Hem / Verksamheter / Gruppträning / Seniorträning

Seniorträning

Vad är seniorträning?

Inom gymnastiken säger vi ibland träning för seniorer, seniorgympa eller seniorträning. Egentligen handlar det om vilken träning som helst, men anpassad för lite äldre personer, personer som inte är så vana vid att träna, eller personer som inte tränar lika mycket längre.

Mycket av den träning som behövs för äldre finns med i gympa- och träningsprogrammen hos föreningar inom Svensk Gymnastik, till exempel uppvärmning, pulshöjning, styrka, rörlighet och balans, samt en varierad träning. Dessutom träffar du trevliga ledare och deltagare som gör din träning roligare!

Vardagsmotion och styrketräning – därför är det viktigt att träna

Det talas mycket om träning för äldre i vårt samhälle idag och forskningen visar bland annat att:

1. Det är aldrig för sent att börja träna

Forskningen visar att träningseffekten på äldre är mycket stor.  Oavsett om du är 60, 70, 80, 90 eller 100 år finns träningsbarheten kvar. Tränar du regelbundet får du större och starkare muskler.

_MG_5620-800px.jpg

2. Styrketräning hos äldre är mycket effektiv för att fördröja och förhindra åldrandets effekter

På det stora hela förlorar vi muskelmassa när vi åldras. Det leder till förlorad styrka, power och uthållighet vilket gör att vi rör på oss mindre och en ond cirkel uppstår. Förutom att minska åldrandets effekter skyddar vältränade muskler mot stress, mindre depressioner och minskar risken för att utveckla Alzheimers sjukdom.
_MG_7762-800px.jpg

 

Motionspyramiden endast pyramiden.png
Motionspyramiden guidar dig i din träning. Hur ofta, hur länge och vilken typ av träning. Den viktiga vardagsmotionen ska inte glömmas bort.

Ladda ner motionspyramiden här.

Läs mer om motionspyramiden och varför det är viktigt att träna när du blir äldre i den nyframtagna broschyren.

Vill du beställa tryckta versioner av broschyren, maila till This is a mailto link

”Det finns inte en enda individ på den här planeten som inte blir starkare och får positiva hälsoeffekter av styrketräning.”
Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi och medicinsk vetenskap.

Seniorledare

Nu finns två nyframtagna material för dig som är seniorledare:

Redskapsbana för seniorer

Den klassiska redskapsbanan är det många som tänker på när vi säger gymnastik. Nu finns en bana framtagen med seniorerna i fokus! Här kan du som är ledare få stöd i hur du genomför en redskapsbana:

Powergympa för seniorer

Styrketräning är bra och viktig träning för seniorer. Nu finns ett program Powergympa för seniorer framtaget som består av åtta delar:

Powergympa för seniorer, övningar och korta instruktioner

DSC00953-800px.jpg

 

Gymnastikshoppen kan du köpa fler program för seniorträning:

  • Lättsam träning
  • Lätt och Lagom gympa
  • Cirkelstyrka och core
  • Sittande /stående gympa