Kommunikation

Ett mål med föreningens kommunikationsarbete kan vara en ökad synlighet och tydlighet både inom gymnastiken och utanför. Externt kan det hjälpa till med att lättare hitta relevanta samarbetspartners, samt möljligheten att ta en större roll inom idrotten/politiken, samt skydda i framtida kriser.

Internt handlar det mer om att tydliggöra vår verksamhet och stärka gymnastiken som helhet, att skapa en intern stolthet. När vi vill förändra och/eller förstärka en kultur och i det arbetet spelar kommunikationen en stor roll.

Kriskommunikation

Ibland slår krisen till. Genom att förbereda sig kan kriser såväl förebyggas och hanteras på ett bra sätt. Läs mer om kriskommunikation och hur Gymnastikförbundet kan hjälpa till.

Krisplan

Kontaktuppgifter vid kris:

Marknad- och kommunikationschef, Lotta Darlin, 0708-912107, This is a mailto link

Generalsekreterare, Pelle Malmborg, This is a mailto link

076-696 25 31

Landslagschef, Jonas Juhl, This is a mailto link, 08-699 64 70

Gymnastikombudsman, Maria Persson, This is a mailto link

Bildbank

Här finns en allmän bildbank där ni kan hämta bilder till både tryckt material, webb och sociala medier.

Sociala medier

För att kommunicera idag finns en mängd olika kanaler att använda sig av. Nedan hittar du Gymnastikförbundets riktlinjer för sociala medier och några tips & trix.

Riktlinjer sociala medier - uppdateras och kommer inom kort

Tips & trix sociala medier - uppdateras och kommer inom kort

Varumärken

Inom Svensk Gymnastik arbetar vi med ett antal varumärken som kan vara till hjälp även för föreningens kommunikation. Det största varumärket är just Svensk Gymnastik som är varumärket vi alla samlas kring när vi vill signalera och visa på rörelseglädje och bredd – allt från barngymnastik till tävling och träning i alla dess olika former. Svensk Gymnastik är varumärket som används när vi vill ta för oss i kommunikationen och visa vad gymnastiken är och står för och samlar oss alla under samma paraply.  

SG1-farg.png

Som anställd eller i rollen som styrelseledamot, utbildare, domare, landslagsledare eller medlem i någon av våra kommittéer eller råd representerar vi Gymnastikförbundet och använder det varumärket i kommunikationen. Det gäller exempelvis i mail, på kläder, visitkort och dokument där förbundet står som avsändare. Vi använder förbundets logotyp i formella sammanhang när vi vill signalera ansvar och professionalism.  

GF-farg.png

Gymmix är Gymnastikförbundets eget varumärke inom gruppträning. Gymmix är en möjlighet för gruppträningsföreningar inom Gymnastikförbundet att synas och verka under ett gemensamt varumärke och på så sätt stärka varandra och synas bättre. Med ett gemensamt varumärke får fler föreningar möjlighet att synas på ett professionellt sätt och få en starkare attraktionskraft. Målet är att Gymmix ska vara ett förstahandsalternativ inom gruppträning för fler aktiva och bidra till ett aktivt liv för många. Varumärket får endast användas av certifierade föreningar. Läs mer om Gymmix här.

Gymmix blå-blå utan platta med text.jpg

Bamsegympa är rolig och allsidig motorisk träning för de allra minsta. I Bamsegympan får barnen prova på olika sätt att röra sig och använda kropp och knopp! Att krypa, åla, rulla och kanske uppleva lyckan i att göra sin första kullerbytta - det är Bamsegympa. Varumärket Bamse är ett samarbete mellan Gymnastikförbundet och Egmont/Bamseförlaget och får endast användas av certifierade föreningar. Läs mer om Bamsegympa här.

BamseGympa_fig_cmyk.jpg

Utöver dessa varumärken finns ett antal olika koncept, där det finns logotyper som föreningen kan använda. Exempel på det är alla kan gympa och AMT (avancerad motorisk träning).