Tips för rörelseglädje under höstlovet

En bild

Höstlovet pågår för barn och unga i hela Sverige, och vad passar bättre än att fylla ledigheten med rörelseglädje? Spana in tipsen för ett roligt och aktivt höstlov.

  1. Uppdrag i skogen

Visst är skogen som mysigast på hösten? Höstlovet är ett perfekt tillfälle att kombinera rörelse och natur med Bamses naturuppdrag. Testa uppdragen i listan eller använd din kreativitet och hitta på egna uppdrag.

Bamses naturuppdrag:

  • Vem hittar det allra minsta lövet?
  • Vem hittar först ett kryp?
  • Vem hittar en pinne som är längre än sig själv?
  • Vem hittar ett träd som man kan nå runt med en kram?
  • Vem hittar en sten som man kan hoppa från?
  • Vem samlar först fem små stenar?
  • Vem kan göra en hatt av löv? (gå med hatten på huvudet)
  • Vem hittar något rött?
Tecknade eklöv
  1. Hemmaträning för stor och liten

Om vädret är grått och regnigt kan man träna hemma med en förälder eller ett syskon. I filmen ”Familjegympa” får ni tips på roliga övningar att göra hemma i vardagsrummet.

Filmen med övningar hittar du på Gymnastikförbundets YouTube.

  1. Parkour på väg till biblioteket

Parkour handlar om att ta sig från punkt A till punkt B på snabbast, smidigast och effektivast sätt möjligt. Man kan göra parkour både inomhus och utomhus. Är du på väg till biblioteket eller affären kan du köra parkour på vägen dit. Hoppa över stenar, kryp under bord, gör en snurr ner från en bänk eller skapa egna banor – det är bara fantasin som sätter gränser!

Psst! I det här klippet får du lära dig hur man gör övningen ”Frisbee”: Lilla Sportspegeln

  1. Varva ner tillsammans med Gympapatrullen

Är ditt höstlov redan fullt av aktiviteter? Då kan det vara skönt att varva ner när man väl är hemma. Gympapatrullen är ett rörelsematerial tänkt för barn i åldrarna 3 till 7 år och passar såväl i förskola/skola som för en barngymnastikgrupp. I Gympapatrullen möter du barnen Tsuka, Hara, Flick och Flack samt deras maskot grodan Split. En del av Gympapatrullens rörelsematerial innehåller yoga-övningar som fungerar bra som nedvarvning. Testa övningarna här nedan.

Tecknade övningar från gympapatrullen

Hela paketet med Gympapatrullens rörelsematerial går att köpa i vår webbshop!

  1. Pausgympa i skolan

För dig som är på fritids under lovet eller bara saknar skolan kan du kolla in videorna med pausgympa i skolan. Övningarna är även perfekta att tipsa sin lärare om efter lovet och fortsätta med hela terminen och finns på YouTube.

3 minuters styrka för dig mellan 7 och 12 år

3 minuters dans för dig mellan 13 och 18 år

Bonustips! För dig som fick mersmak på rörelseglädje finns materialet Bamsegympa Hemma att köpa i vår webbshop.

Våra huvudsponsorer

Våra sponsorer