Gå till innehåll
Lyssna
Svensk Gymnastik

SM-guld i aerobic gymnastics till Alicia Andersson från Vänersborg

En bild

Efter brons 2024 och silver 2025 tog Alicia Andersson, Vänersborgs GF, under lördagen hem sitt första SM-guld i aerobic gymnastics.

Det är en fullspäckad tävlingshelg som pågår i Staffanstorp utanför Malmö den 30-31 maj. Gymnaster i alla åldra och nivåer tävlar då i Riksmästerskapen, junior-SM och SM i aerobic gymnastics. Under söndagen avgörs även Perform aerobic cup som en del av arrangemanget.

SM-klassen var sist ut under lördagseftermiddagen. Fyra tävlanden hade genom sina prestationer under hösten och våren kvalat till tävlingen och stod redo att göra upp om medaljerna. Vi fick se explosiva och fartfyllda program av alla fyra samtidigt som publiken på plats hejade på med stor entusiasm. Rutinerade Alicia Andersson från Vänersborgs GF, som tävlar sitt femte SM, startade sist och visste då att poängen hon behövde slå var klubbkompisen AnnaFlora Jarais 16.400. Alicia bjöd på ett program med strålande utförande och fint artisteri. När poängen 16.650 ropades ut var det stort jubel på plats. Ännu tightare blev det i kampen om bronset mellan Ellinor Jonsson från Västerås GF och Miranda Jakobsson från Hyllie GF. Med endast 0.1 poängs marginal tog Ellinor hem bronsmedaljen.

Resultat SM

  1. Alicia Andersson, Vänersborgs GF (16.650)
  2. AnnaFlora Jarai, Vänersborgs GF (16.400)
  3. Ellinor Jonsson, Västerås GF (15.200)
  4. Miranda Jakobsson, Hyllie GF (15.100)

Tidigare under dagen avgjordes även JSM. Efter en jämn tävling var det Selma Appelkvist från Trelleborgs GD som vann.

Resultat JSM

  1. Selma Appelkvist, Trelleborgs GD (14.800)
  2. Lumina Krasniqi, Trelleborgs GD (14.550)
  3. Viola Åberg, Vänersborgs GF (14.500)
  4. Hilma Hecktor, Vänersborgs GF (14.100)
  5. Neema Jakobsson, Ale Aerobic och Dansstudio (13.800)

Resultat från klasserna i RM hittar du här.

Foto: Albin Eriksson

Publicerad: 2026-05-30

UPPTÄCK MER