Hoppa till sidans innehåll

Träningstips


På den här sidan samlar vi alla de olika program som Gymnastikförbundet har tagit fram för att bidra till inspiration i träningen. Just nu under Coronapandemin är det extra viktigt att hålla motivationen igång och förhoppningsvis hittar du något program eller verktyg som kan hjälpa dig som tränar eller är ledare för en grupp i den vardagliga träningen.

 Glöm inte att ni kan hämta tips och råd från varandra genom Facebookgruppen Svensk Gymnastik i rörelse - dela dina träningstips!

 

Styrkeutmaningen

Styrkeutmaningen är ett webbaserat styrkepass där du tävlar mot dina lagkamrater. Det hela går ut på att på snabbast tid bli klar med ett bestämt styrkeprogram. För att göra det extra roligt läggs en taktisk dimension till där deltagarna kan lägga till extrarepetitioner till sina motspelare för att öka chanserna till en bra placering.

 

Sportsbasics.com

 I sportsbasics.com kan du inspireras av det stora videobaserade övningsbiblioteketet med fler än 1100 övningar. I sportsbasics.com kan du, göra egna träningsprogram eller använda några av dem som  redan är framtagna, samt hålla ordning på gymnasterna i din grupp.

 

Utomhusträning gruppträning/fys 

 Fyra outdoor EFIT-pass finns framtagna, bara att sätta igång och träna!

 

Utomhusträning uppvärmning, gymnastikövningar, stretch och styrka

 Tillsammans med Svenska Spel och Framåt för fler i rörelse finns ett utomhusprogram framtaget. Läs och inspreras av programmet som ligger längst ned på sidan med utomhusprogram. 

 

Liveträning på Facebook

Varje torsdag 09,30 kör Gymnastikförbundets Irene Samuelsson med vänner Sitt- och pausgympa. Träningen pågår i cirka 30 minuter.

 

Rörelsebanken

Rörelsebanken är ett inspirationsmaterial med motorisk träning för barn mellan 7 och 12 år. Träningen fungerar på alla nivåer och kan genomföras så väl individuellt som i grupp.

 

Basträningsprogrammet

 Gymnastikförbundet har tagit fram BAS-programmet, ett gymnastikspecifikt framtaget träningsprogram med 15 övningar i syfte att stärka balans, koordination, kontroll och styrka inom de vanligaste gymnastiska problemområden som våra duktiga medicinska resurser sett över tid i behandlingen av gymnaster. 

 

Pausgympa

 Sitt inte still för länge, utan ta en rörelsepaus då och då!

 

Gruppträning

 Under sidan för gruppträning finns en mängd olika program och övningar sammaställda där du kan hämta inspiration för din hemmaträning. 

Uppdaterad: 17 NOV 2020 12:13 Skribent: Yvonn Berglund
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Gymnastikförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info

GYMNASTIKSHOPPEN

Webbshop

PARTNERS

 Pensum logotyp Vera Sport logotyp Catea logotyp Svedea logotypunisport logo Svenska Spel Craft NeH Folkspel logotyp Scandic

FOLKHÖGSKOLAN LILLSVED

Lillsved