Styrkeutmaningen

Ta hemmaträningen till nästa nivå med Styrkeutmaningen

En utmaning som lämpar sig lika bra hemma som på gymmet. Vi vet att det kan vara svårt att hålla motivationen uppe och nu presenterar Gymnastikförbundet tillsammans med Charles Fritzén – Styrkeutmaningen!

Styrkeutmaningen är ett webbaserat styrkepass där du tävlar mot dina lagkamrater. Det hela går ut på att på snabbast tid bli klar med ett bestämt styrkeprogram. För att göra det extra roligt läggs en taktisk dimension till där deltagarna kan lägga till extrarepetitioner till sina motspelare för att öka chanserna till en bra placering.

Programmet innebär:

  • Du kommer träna hårt
  • Ni kommer träna med varandra men samtidigt mot varandra
  • Inga redskap behövs
  • Styrke- och konditionsträning kombineras

Styrkeutmaningen fungerar för de alla flesta inom svensk gymnastik, oavsett om du tränar gruppträning, parkour eller inom någon av alla de olika tävlingsdisciplinerna. Övningarna är välkända och kan anpassas efter ålder och nivå.

 

I filmen nedan får du en snabbguide kring hur Styrkeutmaningen fungerar:

 


Vi vill vara med!

Om du och ditt lag vill testa och köra Styrkeutmaningen kilckar ni på länken för "spelplanen", nedan finner ni frågor och svar, samt en film för att ta del av reglerna.

Har ni övriga frågor skickar du ett mail till This is a mailto link

Ta mig till spelplanen

Regler:

Här kan du titta på en film om reglerna för Styrkeutmaningen


 

Frågor och svar:

Kan du sammanfatta kort hur det går till?

I princip så säger ni “klara, färdiga, gå” så börjar alla göra de olika övningarna. Man springer fram och tillbaka till sin dator och fyller i sina egna reps i sin kolumn, och när man kan, extra reps till andra spelare i deras kolumner (gråa rutorna)

Vad är spelplanen?

Spelplanen som alla använder samtidigt är Google Docs dokumentet.

Vi är fler än 12 spelare, hur gör vi då?

För att kunna hålla koll på allt som händer i spelet så rekommenderar vi att man max är 12 per spel. Om ni är fler så dela upp det i 2 olika spel.

När får man ge ut extra reps?

När man har låst en övning (inkluderat de extra reps man kan ha fått).

När man har nått en checkpoint.

Hur många extra reps kan man som max få på en övning?

20

Vi vill ändra antalet reps man kör, kan vi det?

Färgkodningen är länkad till reps antalet på varje övning. Så om ni ändrar dem så hänger färgerna med.

Vi vill ändra vilka övningar man gör, går det?

Ja, ni kan bestämma själva vilka övningar som skall vara med i passet. Tips är dock att väl definiera vad som räknas som en godkänd övning. Tex en fällkniv kan man säga är att man måste nudda sina fötter (väl definierat), men en knäböj kan man göra väldigt olika djupt (olika spelare kommer utföra övningen på olika sätt).

Kan jag spela på min mobil?

Det går, men kommer gå långsammare än om man är vid en dator (tar längre tid att fylla i sina rutor). Vi rekommenderar att man spelar via en dator.

Passet innehåller:

I dokumentet definieras övningarna såhär men kan såklart ändras efter eget tycke:

Handstående steg - Varje steg man tar i handståendet räknas som en reps

Pikerade armhävningar - Börja i en pik (händer och fötter på golvet - rumpan i luften). Pannan skall nudda golvet för att räknas

Armhävningar - Näsan skall nudda golvet för att räknas

Hög/låg planka - Börja i en hög planka (armhävnings position). Böj ena armen och kom ner till armbågen/underarmen och sedan samma sak på andra och sedan tillbaka

Sidoplankan dips - Börja i en sidoplanka. Böj sidledes i höften så höften nuddar marken och sedan tryck den tillbaka upp tillbaka till utgångspositionen

Rygglyft - Händerna vid öronen

Grupperade fällknivar - Greppa tag i smalbenen

Fällknivar - Nudda fötterna

Utfallshopp - Händerna på höfterna, bakre knät skall stanna precis innan den nuddar marken. Växla ben varje hopp

Knäböjshopp med nudd - När du gör knäböjen så skall båda handflatorna nudda marken. Sedan i hoppet skall fötterna nudda varandra i luften

 

Charles Fritzén står bakom utmaningen

Styrkeutmaningen är framtagen av Charles Fritzén som är en välkänd profil inom svensk truppgymnastik. Han har haft en framgångsrik karriär i Brommagymnasterna och varit med på ett flertal NM och som landslagsgymnast på EM. Vissa känner säkerligen igen honom från SVT där han de senaste åren kommenterat SM i truppgymnastik under SM-veckan.

 

 

Idag bor Charles i England där han arbetar som personlig tränare. Sedan i mars är han också landslagstränare för det brittiska trupplandslagets damer på både junior- och seniorsidan.