Alla kan gympa i fokus

En av de första kurserna som tagits fram inom ramen för det nya utbildningssystemet är Alla kan gympa.

Den nya kursen, som består av 20 lektionstimmar, har förkunskapskrav på dig som deltagare att du har genomgått Baskurs barn och ungdom. Innan pilotkursen, som genomfördes på Lingvallen i Ängelholm den 13–14 oktober, skulle deltagarna ha genomfört 4 lektionstimmar av självstudier. Pilotkursen samlade 19 deltagare, som har eller kommer att starta verksamhet inom Alla kan gympa.

På den fysiska träffen fick deltagarna diskutera, delta i grupparbeten, ta del av föreläsningar och få pröva på olika praktiska aktiviteter. Målet var att förmedla fördjupad kunskap inom ledarskap, bemötande, anpassning, kommunikation och lektionsplanering.

Under nästa år släpps en kortare introkurs, som är en digital kurs.


Vad tyckte kursdeltagarna?

Vi samtalade med tre av deltagarna på kursen; Elsa, Josefine A och Kristin - för att få deras input kring dagarna.

 Varför behövs den här kursen tycker du Elsa?

- Med allt som händer i vårt samhälle så blir behovet av Alla kan gympa större och större och det är viktigt att vi som möter barn med funktionsnedsättning vet hur vi ska bemöta dem på bästa sätt och även ha en grundläggande utbildning.

Hade du Elsa, någon erfarenhet av någon form av funktionsnedsättning innan du gick den här kursen?

- Nej, det hade jag inte någon erfarenhet av, men jag är fd gymnast.

Vad tycker du att kursen har gett dig?

- Den har gett mig verktyg och kompetens kring hur man bemöter barn med funktionsnedsättningar men jag har också fått mycket inspiration som behövs när jag nu ska starta min egen Alla kan gympa-grupp. Övningar, upplägg, stationer och inspiration – jag känner att jag kan anpassa efter olika typer av situationer. Känner mig helt nöjd.

Vi pratar även med Josefine A, som också har gått pilotkursen av den nya utbildningen Alla kan gympa och hon berättar att hon upplever att det är viktigt att man som ledare känner att man har kött på benen, att man kan ventilera saker med andra ledare och att man får verktyg för att känna sig redo att ta sig an dessa barn och förstå hur det t ex är att inte kunna använda sina ben. Josefine säger även att kursen har gett henne så mycket energi, positivt att känna att man gör så meningsfulla saker – att skapa sammanhang för att alla ska kunna få en meningsfullhet i livet.

- Om man känner ett engagemang så tycker jag att man ska hjälpa till, det ger väldigt mycket tillbaka, avslutar Josefine A.

Vi fick även nöjet att prata lite med Kristin Pettersson, som är förälder och vill starta en Alla kan gympa-grupp. Hon berättar att helgen har gett henne bra information om olika hjälpmedel, om hur hon ska tänka för att lösa olika typer av situationer men också hur man ska göra för att se till både individen och hela gruppen. Bra tips kring hur man bemöter föräldrar o s v.

- Nu har jag en plan för hur jag ska göra detta men jag har också insett att jag inte kan göra det helt på egen hand, det blir för sårbart. Man vill kunna räcka till för varje barn och kunna ge sin tid, säger Kristin avslutningsvis.

Vi önskar dem alla stort lycka till som Alla kan gympa-ledare!

 

Här kan ni läsa mer om det nya utbildningssystemet

Här kan ni läsa mer om Alla kan gympa utbildning

Här finns mer information om Alla kan gympa

Publicerad: 2018-11-20

UPPTÄCK MER