Gå till innehåll
Lyssna
Prestationsinriktade miljöer

Skola/arbetsgivare

Målbild

Föreningen tar del av information och prioriterar frågan om balans mellan skolgång/arbete och träning i samråd med förälder, gymnast och i förekommande fall skola. Alla resurser kring eleven bör ges förutsättningar för förståelse och acceptans, inte bara idrottsläraren, för att stötta satsningen.

Diskussionsfrågor

  1. Vilka förutsättningar erbjuder ni som förening för att underlätta studier i direkt anslutning till träning?
  2. Vilken insyn har era ledare i de aktivas vardag och behov för anpassning av träning och/eller studier?
  3. Vilken dialog har ni med föräldrar och/eller aktiva i grundskole-, gymnasie- eller högskoleålder kring aktiva skol-/idrottsprofilval?

För de aktiva som väljer att satsa på tränings- och/eller tävlingsintensiva discipliner kan en anpassning av skolgång eller arbetsförutsättningar bli aktuellt. Här finns flera olika modeller för detta och i huvudsak är det den egna föreningen i samråd med gymnasten (familjen) som skapar förutsättningarna för olika former av lokal samverkan med grundskola, gymnasieskola, högskola, universitet eller arbetsgivare.

Område

Övergripande rekommendationer

Förening med prestationsinriktad verksamhet

Skolsamverkan
  • är medveten om att en träningsintensiv satsning ska kombineras med aktiv kontakt med skolan för samarbete. Föräldrarna har alltid yttersta ansvaret och är de som ska driva dialogen.
  • med mycket god framförhållning förser föräldrarna med information om tävlings- och träningskritiska perioder inför dialogen med skolan.
Individuell anpassning
  • har en förståelse för och respekterar att skolarbete prioriteras framför träning.
Förutom den allmänna rekommendationen gäller även att föreningen:
  • respekterar gymnastens skolschema och planerar träningstider så att skoldagen kan avslutas innan träningen.
  • ser till att ledare som har gymnaster på nivå där anpassning av skola och träning sker förhåller sig till sin arbetstid/ engagemang på ett sunt sätt och tillser återhämtning och vila mellan träningspass.
Studier i vardagen
  • möjliggör för gymnaster att läsa läxor i anslutning till träningslokalen innan träningen.
Rekommendationen gäller även den prestationsinriktade föreningsmiljön.

 

Stödmaterial och mer info

På gymnasienivå har Gymnastikförbundet idag samarbeten med skolor på flera platser i landet kring att organisera den idrottsliga delen. På hemsidan finner du uppdaterad information kring Nationell idrottsutbildning (NIU). Det finns idag ett antal certifierade NIU-utbildningar med inriktning gymnastik.

NIU
RIG

På universitetsnivå finns flera Riksidrottsuniversitet (RIU) och Idrottsvänliga lärosäten (IVL) som innebär anpassningar för den som studerar minst 50 % på universitetet/lärosätet. Det är en utmaning för de som tränar mycket men kan fungera för flera. Via förbundets hemsida finns mer information om hur man ansöker.

RIU
RIU Information från GF

En lång rad av högskolor och universitet har utbildningar som riktar sig mer eller mindre mot den som har intresse för elitgymnastik. Alla aktuella utbildningar och kurser finns via antagning.se.

Antagning

Dessutom finns det ett antal Riksidrottsgymnasium (RIG) men idag finns inget för gymnastik.