Hem / Träning / Träningstips och träningsprogram

Träningstips och träningsprogram

På den här sidan samlar vi alla de olika program som Gymnastikförbundet har tagit fram för att bidra till inspiration i träningen. Dessa program eller verktyg kan hjälpa dig som tränar eller är ledare för en grupp i den vardagliga träningen.

Glöm inte att ni kan hämta tips och råd från varandra genom Facebookgruppen Svensk Gymnastik i rörelse - dela dina träningstips!

Familjegympa – enkel hemmaträning för stor och liten

Ett träningspass som riktar sig till dig som tillsammans med ett eller flera barn vill få inspiration till rörelse i hemmamiljön.

Passet är framtaget av Gymnastikförbundets barnkommitté i samarbete med Svenska Spel – tillsammans för fler i rörelse. Det kan genomföras hemma och är cirka 10 minuter långt. Både stor och liten är aktiva tillsammans och det är bara att följa och hänga med i det som händer. Sätt på favoritlåten och se passet på Youtube! 

Styrkeutmaningen

Styrkeutmaningen är ett webbaserat styrkepass där du tävlar mot dina lagkamrater. Det hela går ut på att på snabbast tid bli klar med ett bestämt styrkeprogram. För att göra det extra roligt läggs en taktisk dimension till där deltagarna kan lägga till extrarepetitioner till sina motspelare för att öka chanserna till en bra placering.

Sportsbasics.com

I sportsbasics.com kan du inspireras av det stora videobaserade övningsbiblioteketet med fler än 1100 övningar. I sportsbasics.com kan du, göra egna träningsprogram eller använda några av dem som  redan är framtagna, samt hålla ordning på gymnasterna i din grupp.

 

Utomhusträning gruppträning/fys 

Fyra outdoor EFIT-pass finns framtagna, bara att sätta igång och träna!

 

Utomhusträning uppvärmning, gymnastikövningar, stretch och styrka

Tillsammans med Svenska Spel och Framåt för fler i rörelse finns ett utomhusprogram framtaget. Läs och inspreras av programmet som ligger längst ned på sidan med utomhusprogram. 

Rörelsebanken

Rörelsebanken är ett inspirationsmaterial med motorisk träning för barn mellan 7 och 12 år. Träningen fungerar på alla nivåer och kan genomföras så väl individuellt som i grupp.

 

BAS-träningsprogrammet

Gymnastikförbundet har tagit fram BAS-programmet, ett gymnastikspecifikt framtaget träningsprogram med 15 övningar i syfte att stärka balans, koordination, kontroll och styrka inom de vanligaste gymnastiska problemområden som våra duktiga medicinska resurser sett över tid i behandlingen av gymnaster. 

Pausgympa

Sitt inte still för länge, utan ta en rörelsepaus då och då!

Gruppträning

Under sidan för gruppträning finns en mängd olika program och övningar sammaställda där du kan hämta inspiration för din hemmaträning. 

Alla kan gympa

Ta del av träningsprogrammen som kan köras i hemmamiljö. 

I Gymnastikshoppen kan du hitta färdiga rörelsepass och träningsprogram för både stora och små.